Jestem Polka i mam ducha…

Kiedys bylam dumna z tego, ze jestem Polka. Chociaz Polska nigdy nie byla idealna, jednak byl to moj kraj, moja ojczyzna, i czulam sie bardzo, bardzo patriotycznie w stosunku do niej. Jak to spiewal Obywatel G.C., ‘nie pytaj mnie dlaczego jestem z nia’, ‘ze poki my zyjemy, ona zyje tez’…

Nigdy nie chcialam miec angielskiego paszportu, nigdy nie ukrywalam swojej narodowosci, zawsze bronilam swojego kraju jesli ktos go krytykowal, i zawsze dziwilam sie ludziom, ktorzy wstydzili sie skad pochodza.

Teraz sama sie wstydze. Kiedy patrze na to, co sie dzieje w Polsce, dostaje ciarek. Przez to, jak bardzo nasz kraj sie cofnal, jak blizej nam teraz do sredniowiecza, niz do dwudziestego pierwszego wieku. Przez to, ze kiedys bylismy jednym z najszybciej rozwijajacych sie krajow w Europie, jednym z bardzo niewielu krajow, ktorego nie dotknal olbrzymi kryzys 2008, a teraz jestesmy zasciankowym spoleczenstwem z malymi mozdzkami.

I nie tylko politycznie i gospodarczo, spojrzmy na kulture rowniez, kiedys mielismy piosenki, ktore mialy jakies przeslanie, Maanam, Perfect, Hej czy Chylinska, ze wymienie tylko kilka, teraz mamy My Slowianie, i ubijanie smietany. Na temat filmow nie moge sie wypowiedziec, bo nie wiem, co sie dzieje w dzisiejszej kinematografii, ale ostatni raz jak sie orientowalam, to z lodowki wyskakiwal Karolak (nie to, ze go nie lubie).

Chociaz, jesli spojrzy sie na szerszy obrazek, to czy mam prawo sie czepiac? W koncu w dzisiejszych czasach nasz rzad sie cudownie wtapia w piekne okolicznosci przyrody, razem z Donaldem i Borysem…

8 thoughts on “Jestem Polka i mam ducha…

  1. “Przez to, ze kiedys bylismy jednym z najszybciej rozwijajacych sie krajow w Europie”

    Kiedyś?
    – Wzrost produkcji przemysłowej wg Eurostatu w X 2019 [%, r/r]
    1. 🇭🇺6,5
    2. 🇮🇪5,9
    3. 🇵🇱3,4

    🇫🇷0,1
    🇬🇧-1,1
    🇪🇸-1,5
    🇩🇪-6,3

    – Wzrost produkcji przemysłowej od 2015 wg Eurostatu [%]
    1. 🇸🇮26,7
    2. 🇵🇱22
    3. 🇱🇹18,9

    🇮🇪9,6
    🇮🇹4,2
    🇬🇧1,5
    🇩🇪-2,4

    – Wzrost liczby samolotów pasażerskich wg państw operatora w 2015-17
    1. 🇷🇴34,8%
    2. 🇪🇪31,4%
    3. 🇵🇱30,5%

    🇮🇪24,2%
    🇬🇧4,2%
    🇫🇷4,0%
    🇩🇪-1,3%

    Co do muzyki to raczej mało znanych autorów słucham. Ale chociażby Włodek Pawlik ze swoim Trio w 2014 roku dostał nagrodę Grammy za Night in Calisia

    Like

  2. A ja nigdy nie bylam jakos szczegolnie dumna z tego, ze jestem akurat Polka. Ale tez sie tego nie wstydzilam. Ot, los sprawil, ze urodzilam sie tam gdzie sie urodzilam.
    Od paru ladnych lat jestem na emigracji. Nadal nie wstydze sie Polski. Ale na pewno coraz mniej rozumiem Rodakow. Dlaczego glosuja, jak glosuja. Dlaczego te same osoby ktore wieszaja psy na Kosciele, posylaja swoje dzieci do komunii. Dlaczego ktos moze wybierac brak wolnosci ponad wolnosc. Czuje szczerze mowiac pewnien rodzaj rezygnacji.

    Like

  3. Obudzą się i co? Pogonią tych , których wreszcie ktoś dostrzegł? Prostych ludzi?O jakim braku wolności w Polsce mowa, bo ja nie widzę. Możesz mówić co chcesz, pisać co chcesz, czytać co chcesz , jeździć gdzie chcesz, wybierać polityków jakich chcesz, a że innych ,niż sama byś wybrała ( to nie jest uwaga personalna ) -na tym własnie polega demokracja.
    PiS to nie jest moja bajka ale bez przesady, żadnego zamordyzmu w Polsce nie widzę. Wolne sądy? A w jakim wymiarze one nie są wolne? Powiedziałabym , ze są zbyt wolne. ( kategoria czasu )
    “Nigdzie na świecie »niezależność« nie oznacza, że sędziowie sami się wybierają i odpowiadają tylko przed sobą. To była oczywista patologia postkomunizmu obliczona na zapewnienie bezkarności komunistom. To sędziowie starający się »żeby nadal było jak było« kpią sobie z wartości UE” –napisał Ziemkiewicz i tak własnie jest.
    Już Barbara Piwnik w rządzie Leszka Millera ( zgoła inna opcja, czyż nie?) głośno mówiła o konieczności głębokiej reformy w tym sektorze, dzisiaj nadal ma podobne zdanie;
    https://www.rp.pl/Sedziowie-i-sady/301039937-Barbara-Piwnik-o-reformie-sadow-Kto-sie-boi-niech-odejdzie.html
    i tak dalej, i tak dalej można by pisać godzinami polemiki.
    Polecam też do przeczytania;
    http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,22858137,polskie-elity-sobie-nagrabily-strasznie-ale-nie-mozemy-sobie.html#MT
    Mieszkam poza Polską kilkanaście lat. Jestem Polką. Nie czuję się z tego powodu dumna , ani niedumna. Polska to moje miejsce urodzenia ale to mnie w żaden sposób nie określa jako człowieka. Przyglądam się zacietrzewieniu, nienawiści, szczuciu jednych na drugich i włos mi się na głowie jeży.

    Like

    1. Dzieki za Twoj komentarz, i linki, przeczytam troche pozniej, jak bede miala wiecej czasu. Ja mysle, ze jednak narodowosc nas jakos okresla, poniewaz wychowalismy sie w danej kulturze, i od tego bardzo duzo zalezy, sposob, w jaki myslimy, jak postrzegamy swiat, i tak dalej. Pewnie, to sie moze zmienic, jesli na przyklad mieszkamy za grancia dlugi czas, ale mimo wszystko, mysle, ze nasze pochodenie bardzo nas okresla. A co do nienawisci i zyczeniu drugiemu jak najgorzej to sie zupelnie z Toba zgadzam, i szkoda, ze brak takiej ludzkiej zyczliwosci i zyczenia drugiemu czlowiekowi, aby mu bylo dobrze.

      Like

  4. Tak, zgadzam się, niewątpliwie nie da się uciec od swoich cech narodowych, tym bardziej jeśli dorastało się w określonych warunkach geopolitycznych, które to warunki kształtowały naszą świadomość . W przypadku mojego pokolenia w Polsce dodatkowym elementem tego kształtowania była zależność po jakiej stronie barykady się stało.
    Im jestem starsza ,tym bardziej skłaniam się w kierunku stwierdzenia, iż Bóg, Honor, Ojczyzna są tymi trzema słowami, które sieją zamęt w całej historii ludzkości. Świat bez granic jest utopią ale można starać się tych granicy nie tworzyć w szerokim pojęciu tego słowa.
    Ad rem- piękna ta nasza Polska, naprawdę serce rośnie jak człowiek przyjeżdża i widzi jak się zmienia. A zmiany są naprawdę o g r o m n e. Nadrabiamy stracony czas.

    Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.